27.03.2019.
Snježana Kolobarić
Nedostatak željeza i anemija

U svakodnevnom govoru često se miješa pojam nedostatka željeza s anemijom. Nedostatak željeza, čiji je najčešći uzrok loša i neuravnotežena prehrana, može dovesti do anemije.

Anemija predstavlja smanjeni volumen crvenih krvnih stanica (eritrocita) u krvi ili smanjenu količinu hemoglobina u eritrocitima. Anemija, osim nedostatkom željeza, može biti uzrokovana i nedostatkom vitamina B12 i/ili folne kiseline pa, uz unos željeza, uvijek treba voditi računa i o unosu tih vitamina. Ključno je paziti na prehranu, odnosno jesti dovoljno namirnica koje sadrže željezo.

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), kod osam od deset ljudi diljem svijeta je utvrđen nedostatak željeza.

Žene su pogođene nedostatkom željeza dvostruko više nego muškarci. Riziku su najviše izloženi dojenčad, djeca u dobi od 1-2 godine, adolescenti (posebno djevojčice) u dobi od 15 do 18 godina te trudnice.

Svaka od tih skupina ima posebnosti zbog kojih su pod povećanim rizikom, a to su: male zalihe željeza kod dojenčeta, brz razvoj koji zahtjeva puno kisika za vrlo aktivna tkiva kod djece i adolescenata, te znatno povećanje volumena krvi u trudnica.

Nedostatak željeza može se javiti i u bilo kojoj drugoj dobnoj i spolnoj skupini, primjerice, kod žena (posebno u dobi između 35 i 49 godina) koje imaju vrlo obilne menstruacije. Također, razne bolesti, uzimanje nekih lijekova, a vrlo često i loša i neuravnotežena prehrana razlozi su nedostatka željeza u organizmu. Kod takvih stanja preporučuje se pojačan unos namirnica poput crvenog mesa, jaja i orašastih plodova ili unos željeza putem dodataka prehrani.

Visoki porast popularnosti veganske prehrane jedan je od ključnih čimbenika zašto se sve više ljudi susreće sa nedostatkom željeza. Oni koji promiču vegansku ili vegetarijansku prehranu također imaju obvezu naglasiti važnost korištenja zamjenskih namirnica koje mogu nadomjestiti željezo, a ne jednostavno eliminirati važne skupine hrane.

Iako namirnice poput voća, povrća, žitarica, mahunarki i orašastih plodova imaju dovoljne količine željeza, ponekad se ne apsorbiraju u organizmu isto kao željezo iz namirnica životinjskog porijekla. Stoga je važno osigurati raznoliku prehranu namirnica biljnog porijekla, uz koje svakako treba osigurati vitamin C koji pomaže apsorpciju željeza.

Simptomi manjka željeza:

  • opća slabost
  • malaksalost
  • bljedilo
  • lupanje srca
  • listanje noktiju

S nedostatkom željeza obično su povezani konstantan umor, slabost, nedostatak koncentracije i bljedoća. Koža, kosa i nokti su još jedna slika nedostatka željeza u organizmu. Promjene kvalitete noktiju i kose mogu biti simptomom nedostatka željeza u organizmu. Nedostatak željeza može se prepoznati po pretjeranom ispadanju kose i tankoj i slaboj kosi.

Simptomi anemije su prije svega osjećaj umora i nedostatak snage čak i kod manjih fizičkih napora. Opća slabost, bljedoća kože i sluznica i ubrzan rad srca su  neki od čestih pokazatelja anemičnosti. Od simptoma se javljaju i vrtoglavica, glavobolja, zujanje u ušima i pojačana razdražljivost.

Sindrom nemirnih nogu u nekim slučajevima se povezuje s nedostatkom željeza u organizmu.

https://bioterra.hr/shop/cijena/solgar-zeljezo-20mg-90kaps

Uvijek ste iscrpljeni - To je jedan od najčešćih znakova nedostatka željeza, jer je željezo odgovorno za transport kisika do svih tjelesnih tkiva. Premalo željeza oduzima energiju, ostavljajući vas iscrpljenim dok vaše tijelo pokušava uzeti energiju gdje god može.

Kratkoća daha - Niska razina hemoglobina znači da tijelo ne može prenijeti dovoljno kisika u mišiće i tkiva, a to se može manifestirati kao kratkoća daha, tijekom vježbanja ili čak svakodnevnih aktivnosti poput penjanja stepenicama.

Blijeda koža (ili blijedi jezik) - Blijeda koža je obično povezana s niskim razinama željeza i anemijom.

Bljedilo općenito, bilo da je riječ o koži, noktima, kapcima ili bilo kojem drugom području može ukazivati ​​na nisku razinu željeza. To je zbog niskih razina hemoglobina koji prenosi kisik iz pluća. Željezo je bitan dio hemoglobina koji prenosi kisik iz pluća i prenosi ga kroz tijelo. Bez dovoljno željeza, tijelo ne može stvoriti dovoljno zdravih crvenih krvnih stanica koje nose kisik, što dovodi do bljedila.

Ako još uvijek niste sigurni, provjerite svoj jezik. Bljedilo jezika najčešći je pokazatelj anemije zbog nedostatka željeza, čak i više od bljedila lica.

Nemirne noge - Istraživanja su potvrdila da osobe sa sindromom nemirnih nogu često imaju poteškoća s apsorpcijom željeza u svojoj prehrani.

Glavobolja i vrtoglavica - Nedostatak hemoglobina u krvi koji uzrokuje nedostatak željeza znači da nema dovoljno kisika do mozga, uzrokujući bubrenje krvnih žila i stvaranje pritiska, što rezultira glavoboljom.

Studija iz Sveučilišne bolnice u Zagrebu pokazala je da su menstrualne glavobolje i migrene uobičajen simptom kod žena koje su također imale nedostatak željeza.

Niska razina željeza također može utjecati na naše mentalno zdravlje. Anksioznost, napadaji panike, promjene raspoloženja, depresija i nedostatak koncentracije mogu također biti simptomi nedostatka željeza.

Krhki nokti - Niska razina željeza može uzrokovati da nokti postanu krhki. To je obično popraćeno drugim simptomima kao što su umor i blijeda koža.

Lupanje srca - U slučaju nedostatka željeza, srce mora raditi napornije da prenosi kisik po tijelu i to može dovesti do lupanja srca. To može dovesti do nepravilnog rada srca, pa čak i  do zatajenja srca u krajnjim slučajevima.

Oticanje i bol u ustima - Bolan, natečen ili čudno gladak jezik može biti znak anemije zbog nedostatka željeza. Nisko željezo u krvi može rezultirati niskom razinom proteina zvanog mioglobin - taj je protein odgovoran za prijenos kisika do mišića uključujući i jezik.

Zbog nedostatka kisika, stanice se bore da održe svoju funkciju, a to može uzrokovati glatku pojavu jezika jer se papile ne razvijaju kako se nove stanice regeneriraju.

Suha kosa i koža - Kako koža i kosa zbog nedostatka željeza dobivaju manje kisika iz krvi, mogu postati suhe i oštećene.

Spirulina i klorela

Spirulina i klorela su alge bogate mineralima i vitaminima. Sadrže željezo, kalcij i magnezij.

Klorela sadrži visoke koncentracije alfa-karotena i beta-karotena, a spirulina vitamina A. Obje su korisne kao prebiotici zbog svog učinka na „dobre bakterije“ u crijevima.

Klorela (Chlorella) je slatkovodna zelena alga koja ima visoki udjel bjelančevina te je osobito prikladna za vegane. Ako je usporedimo sa spirulinom sadržava manje bjelančevina, ali puno više klorofila. Klorofil pomaže osobama kod čišćenja debelog crijeva te drugih dijelova tijela kao što su jetra i krv.

Klorela je poznata po svojem detoksicirajućem učinku jer klorofil veže toksine iz probavnoga trakta te tako pridonosi detoksifikaciji organizma.

https://bioterra.hr/shop/cijena/chlorella-organic-energy

Klorela sadržava željezo. Željezo igra vrlo važnu ulogu u kognitivnim funkcijama, pridonosi normalnom iskorištavanju energije metabolizma, smanjuje umor i iscrpljenost te podupire imunološki sustav.

•snažan je antioksidans koji se bori protiv slobodnih radikala

•povećava stvaranje bijelih krvnih stanica u tijelu

•alkalna je namirnica te smanjuje kiselost organizma koji opterećuje tijelo i dovodi do niza zdrastvenih problema

•pomaže kod kožnih problema-akne, upale, ekcemi zahvaljujući sadržaju klorofila u sebi, potiče zacjeljivanje rana

•jača imunološki sustav, poboljšava krvnu sliku kod anemije jer sadrži željezo, B12 i klorofil koji je po strukturi sličan hemoglobinu

•omiljena je hrana sportašima zbog visokog sadržaja proteina jer izgrađuje mišićnu masu, pomaže oporavku mišića i podiže energiju

•održava normalnu razinu šećera u krvi, normalizira hormone

•smanjuje stres, tjeskobu i napetost organizma

https://bioterra.hr/shop/cijena/spirulina-barley-energy

Zelena pšenica

Kad pročitate podatak da mlada pšenica sadrži pet puta više željeza nego špinat, sedam puta više vitamina C nego naranča, te sedam puta više betakarotena nego mrkva, onda ćete se sigurno složiti da je s pravom možemo nazvati prirodnim multivitaminom.

 Jedna žličica praha mlade pšenice ekvivalent je 600 g svježeg povrća i voća. Mlada zelena pšenica koncentrirana je zelena supernamirnica, bogata aminokiselinama, vitaminima, mineralima, aminokiselinama, enzimima i klorofilom.

 Mlado lišće pšenice cjelovit je i najkvalitetniji prirodni izvor nutrijenata od svih zelenih povrtnica. Važnost zelene pšenice nije samo u njezinu sastavu nego u sinergijskom djelovanju svih njezinih komponenti. Upravo to je čini supernamirnicom,  koju bi trebalo što češće uključiti u prehranu.

https://bioterra.hr/shop/cijena/zelena-psenica-80gr-prah

Vitamin B12

Nedostatak vitamina B12 može izazvati anemiju, neurološka oštećenja te smanjenje broja crvenih krvnih zrnaca te se najlakše nalazi u namirnicama životinjskog porijekla poput mesa i jaja. No, moguće je osigurati sasvim dovoljne količine putem dodataka prehrani (npr. B12 u spreju) i/ili kombinacijom spiruline, prehrambenog kvasca, algi te fermentiranih proizvoda od soje (miso, tamari). Svakako treba imati na umu da postoje namirnice koje blokiraju apsorpciju B12 poput pržene hrane u ulju (pomfrit), bijelog šećera te bijelog brašna i proizvoda od njega.

https://bioterra.hr/shop/cijena/vitamin-b12-prae-valeo

Vitamin C

Vitamin C ima iznimno važne uloge u organizmu - sudjeluje u sintezi kolagena, pomaže funkciju tjelesnog obrambenog sustava potičući aktivnost bijelih krvnih zrnaca i povećavajući razinu interferona. Vitamin C pomaže apsorpciju željeza, a samim time i formiranje crvenih krvnih stanica, pretvara folnu kiselinu u njezin aktivni oblik, djeluje kao antihistaminik te tako može pomoći u olakšavanju simptoma alergija.

Da bismo povećali apsorpciju željeza, preporučuje se konzumacija dodatka vitamina C ili hrane bogate vitaminom C.

https://bioterra.hr/shop/cijena/liposomalni-vitamin-c-250ml-ekolife-natura

Prirodni izvori željeza

Nemasno crveno meso najbolji je izvor željeza i željezo iz njega (tzv. hem željezo) najbolje se apsorbira. Istraživanja pokazuju da su obroci crvenog mesa uključeni u plan prehrane dva do tri puta tjedno dovoljni kako bi se spriječila pojava anemije odnosno nedostatka željeza u organizmu.

Osim mesa, tu su i namirnice kao što su jaja (posebno žumanjak), mahunarke, zeleno lisnato povrće, orašasti plodovi i žitarice. Od žitarica najviše željeza ima kvinoja, a od lisnatog povrća špinat, kelj, brokula, kupus, blitva.

Iako se željezo iz biljne hrane i jaja (tzv. ne-hem željezo) mnogo slabije apsorbira, vegetarijanci mogu  raznolikom prehranom unositi dovoljne količine željeza u svoj organizam.

Za unos željeza važno je i kojom se vrstom namirnica unosi. Naime, kofein iz kave, fitinska kiselina iz biljaka i oksalna kiselina u špinatu ometaju i smanjuju apsorpciju željeza. Također, apsorpcija željeza se smanjuje ako se istodobno konzumiraju mlijeko i mliječni proizvodi.

Osim navedenih kombinacija namirnica, često korišteni antacidi (lijekovi koji neutraliziraju želučanu kiselinu) također smanjuju apsorpciju željeza.

Kako liječiti anemiju?

Za otkrivanje uzroka ili uopće postojanja anemije potrebno je napraviti pretrage kompletne krvne slike. Analizom krvne slike utvrđuje se količina željeza i njegove zalihe u organizmu. Krvnom slikom će se utvrditi smanjen broj eritrocita i hemoglobina, serumsko željezo te količina zaliha željeza u organizmu. U nekim slučajevima provjerava se razina folne kiseline i vitamin B12.

Teži oblici anemije liječe se nadoknadom krvi, a ostali uglavnom dopunama željeza, folne kiseline i vitamina B12 te uravnoteženom prehranom. Potrebno je dva do četiri mjeseca kako bi se popravilo stanje količine željeza i uopće anemičnosti. Kako bi se popunile zalihe željeza u organizmu potrebno je provoditi terapiju željezom još šest mjeseci nakon oporavka.

Preporučena dnevna doza željeza u slučaju anemije je do 200 mg. Dopune željeza se uzimaju sat vremena prije jela i to u kombinaciji s vitaminom C, važnim za njegovu apsorpciju.

 

Anemija u trudnoći i tijekom dojenja

Već je poznata veza folne kiseline, željeza i žena koje planiraju trudnoću. Naime, već tijekom planiranja trudnoće i radi uspješnosti začeća ženama se savjetuje uzimati dopune folne kiseline ili dopune vitamina i minerala koje sadrže veću količinu folne kiseline. Naravno, njen unos preporučuje se i tijekom trudnoće i za vrijeme dojenja. Folna kiselina je neophodna za pravilan rast i razvoj ploda.

Žene u trudnoći prenose velike količine željeza na fetus i posteljicu i zato ga je potrebno stalno nadoknađivati. Nešto manje željeza gubi se tijekom dojenja. Ženama koje imaju problema s nedostatkom željeza, njegova nadopuna preporučuje se i tijekom dojenja.

Smanjeni unos željeza prehranom je češći kod dojenčadi i djece jer je majčino mlijeko siromašno željezom. Djeci se vrlo često daju dopune željeza a njegov nedostatak se najčešće događa zbog nedovoljnog unosa prehranom odnosno zbog loše prehrane.

 
Podijelite
 
  Blog - Sve