Glutation – najmoćniji antioksidans

Glutation – najmoćniji antioksidans

Podijeli:
 

Što je glutation?

Glutation je jedan od najvažnijih i najjačih antioksidansa koji se nalazi u svakoj stanici u tijelu. Napravljen je od tri vrste molekula poznatih kao aminokiseline: glutamina, glicina i cisteina. Aminokiseline se kombiniraju na različite načine kako bi stvorile sve proteine ​​u tijelu.

Jedinstvena stvar kod glutationa je da ga tijelo može stvoriti u svim stanicama, što ne vrijedi za većinu drugih antioksidansa, a najbitnija je njegova sinteza u jetri.

Kad smo mladi i zdravi, tijelo samo proizvodi glutation u dovoljnoj količini. Međutim, njegova količina počinje naglo opadati s godinama, kada smo pod kroničnim stresom, kada se nezdravo hranimo, uslijed čestog uzimanja lijekova, nekih infekcija i sl. Nakon 40. godine počinje se ubrzano trošiti. Stoga je održavanje odgovarajuće razine tog antioksidansa nevjerojatno važno.

Funkcije glutationa:

• sinteza i popravak DNK, tkiva, gradivnih blokova proteina i stanica

• jača imunološki sustav

• štiti od oksidativnog stresa

• pomaže kod depresije, anksioznosti i stresa

• čisti organizam od slobodnih radikala, otrova iz lijekova i teških metala

• formiranje spermatozoida

• obnavljanje vitamina C i E

• transport žive iz mozga

• potpora jetri i žučnom mjehuru u razgradnji masti

• pomoć u procesu apoptoze ili programirane smrti stanica

Glutation postoji u reduciranom stanju (GSH) i oksidiranom stanju (GSSG). U zdravim stanicama i tkivu više od 90% ukupnog glutationa je u reduciranom obliku (GSH). Povećana razina GSSG-a u odnosu na razinu GHS u tijelu pokazatelj je oksidativnog stresa kojemu je organizam izložen što može imati ključnu ulogu u procesu starenja i pojavi mnogih bolesti. Prag osiromašenja GSH ispod kojeg stanica obično umire iznosi 70-80 %. Poboljšanje razine GSH-a u organizmu ključna je komponenta u usporavanju procesa starenja.

Glutation je potreban svakoj našoj stanici za njeno normalno djelovanje. U načelu, gradivne blokove glutationa možemo dobiti iz hrane koja je bogata proteinima. No kako je većina današnje hrane prerađena, gotovo da i nema gradivnih blokova, zbog čega dolazi do nedostatka glutationa i slabljenja obrambenog sustava.

Stanica s premalo glutationa propada. Glutation se ne može prenijeti iz stanice u stanicu, kao glukoza ili kalij. Donedavno se glutation nije mogao uzimati oralno, već samo intravenozno, jer bi se razgradio u želucu prije nego što bi stigao do krvotoka.

Nedavno je razvijena tehnologija liposomalnog glutationa pomoću koje se molekule GSH-a smještaju u liposome, koji se lako apsorbiraju u tijelu. Zbog masne ovojnice, liposomi su postojani u probavnim sokovima i tako predstavljaju sigurno “prijevozno sredstvo”. Na taj način tijelu se omogućuje maksimalna iskoristivost glutationa. Studije su pokazale da se preko 90% liposomalnog glutationa apsorbira u stanicama.

Ako se glutation konzumira kao dodatak prehrani, mora proći kroz jetru, jer ona razgrađuje glutation, pa je glutation u liposomalnom obliku idealan, jer se doprema izravno u stanice gdje se odvija apsorpcija.

Glutation pomaže u liječenju katarakte i glaukoma, astme, raka, bolesti srca (ateroskleroza i povišeni kolesterol), hepatitisa, bolesti jetre, bolesti koje oslabljuju obrambeni sustav tijela (uključujući AIDS), Alzheimerovu bolest, osteoartritis i Parkinsonovu bolest.

Glutation se inhalira kod liječenja plućnih bolesti, uključujući idiopatsku plućnu fibrozu, cističnu fibrozu i plućnu bolest kod osoba s HIV-om.

Glutation se koristi u cilju sprječavanja posljedica kemoterapija i za liječenje muške neplodnosti.

Glutation se koristi za sprječavanje anemije kod bubrežnih bolesnika na hemodijalizi, sprječavanje problema s bubrezima nakon operacije ugradnje srčane premosnice ili zamjene srčanog zalistka, liječenje Parkinsonove bolesti, poboljšanje protoka krvi i smanjenje zgrušavanja krvi u osoba s aterosklerozom, te za liječenje dijabetesa.

Koje su prednosti glutationa?

Smanjuje oksidativni stres

Slobodni radikali mogu pridonijeti starenju i nekim bolestima. Antioksidansi pomažu u suzbijanju slobodnih radikala i štite tijelo od njihovih štetnih učinaka.

Glutation je vrlo jak antioksidans, a u svakoj se stanici u tijelu mogu naći njegove visoke koncentracije.

Oksidativni stres nastaje kada postoji neravnoteža između stvaranja slobodnih radikala i sposobnosti tijela da se bori protiv njih. Previsoka razina oksidativnog stresa može biti uzrok raznih bolesti.

To uključuje dijabetes, rak i reumatoidni artritis. Glutation pomaže u sprječavanju posljedica oksidacijskog stresa, pa stoga može u potpunosti spriječiti bolest.

Članak iz Journal of Cancer Science and Therapy ukazao je da nedostatak glutationa dovodi do povećane razine oksidacijskog stresa, što može dovesti do raka. Također je navedeno da povišene razine glutationa povećavaju razinu antioksidansa i otpornost na oksidativni stres u stanicama raka.

Može pomoći kod psorijaze

Ranije je dokazano da protein sirutke povećava razinu glutationa. Studija je pokazala da protein sirutke, kada se daje oralno, poboljšava psorijazu sa ili bez dodatnog liječenja. Sudionici studije dobivali su dnevno 20 grama kao oralni dodatak tijekom tri mjeseca.

Smanjuje oštećenje stanica kod bolesti jetre

Stanična smrt u jetri može se pogoršati nedostatkom antioksidansa, uključujući glutationa. To može dovesti do bolesti masne jetre. Dokazano je da glutation poboljšava razine proteina, enzima i bilirubina u krvi osoba s kroničnom bolešću masne jetre.

Studija je pokazala da je glutation najučinkovitiji kada se daje u velikim dozama intravenozno ljudima s bolešću masne jetre. Druga je studija pokazala da je glutation koji se uzimao oralno imao pozitivne učinke na ljude s bolesti masne jetre, a koja nije uzrokovana alkoholizmom, nakon proaktivnih promjena u načinu života. U tom je istraživanju glutation davan u obliku dodataka prehrani u dozi od 300 miligrama dnevno tijekom četiri mjeseca.

Pomoć kod dijabetesa i inzulinske rezistencije

Rezistencija na inzulin može rezultirati razvojem dijabetesa tipa 2. Proizvodnja inzulina uzrokuje da tijelo premješta glukozu (šećer) iz krvi u stanice koje je koriste za energiju.

Dijabetes tipa 2 i povišeni šećer u krvi smanjuju razinu glutationa u tijelu. Kao rezultat, nakupljanje štetnih slobodnih radikala uzrokuje komplikacije, poput problema sa srcem, oštećenja mozga i živaca. Povećavanje razine glutationa može spriječiti ili umanjiti takve probleme.

Kako ljudi stare, proizvode manje glutationa. Istraživači s Baylor School of Medicine kombinirali su istraživanja na životinjama i ljudima kako bi istražili ulogu glutationa u kontroli tjelesne težine i rezistenciji na inzulin kod starijih osoba. Nalazi studije pokazali su da su niske razine glutationa povezane s manjim sagorijevanjem masti i većim skladištenjem masti u tijelu.

Starijim ispitanicima dodali su cistein i glicin u prehranu kako bi povećali razinu glutationa, koja je porasla u roku od dva tjedna, a uz to se poboljšala rezistencija na inzulin i sagorijevanje masti.

Povećava pokretljivost ljudi s bolestima perifernih arterija

Bolest perifernih arterija nastaje kada se periferne arterije začepe plakom. To se najčešće događa u nogama. Jedno istraživanje izvijestilo je da glutation poboljšava cirkulaciju, povećavajući sposobnost sudionika studije da bezbolno hodaju na veće udaljenosti. Sudionicima koji su primali glutation, a ne placebo fiziološku otopinu, davane su intravenske infuzije dva puta dnevno tijekom pet dana, nakon čega je analizirana njihova pokretljivost.

Smanjuje simptome Parkinsonove bolesti

Parkinsonova bolest utječe na središnji živčani sustav i definirana je simptomima poput drhtanja za što trenutno nema lijeka. Glutation može pomoći u borbi protiv oksidativnog stresa, koji oštećuje dopaminske neurone kod Parkinsonove bolesti. Glutation povećava osjetljivost mozga na dopamin. Prema tome, omogućava dopaminu u mozgu da bude efikasniji.

Pokazalo se da intravenozne glutationske injekcije daju izvanredne i brze rezultate u smanjenju simptoma kao što su drhtanje i ukočenost. Iako su potrebna dodatna istraživanja, čini se da glutation može pomoći u smanjenju simptoma, poboljšavajući kvalitetu života osoba s tom bolešću.

Pomoć kod autoimunih bolesti

Kronična upala uzrokovana autoimunim bolestima može povećati oksidativni stres. Te bolesti uključuju multiplu sklerozu, reumatoidni artritis, Crohnovu bolest, celijakiju, lupus, ili psorijazu. Autoimune bolesti mogu biti uzrokovane toksinima iz okoliša, kroničnim stresom ili zbog bolesti crijeva (80% imunološkog sustava je povezano sa zdravljem probavnog sustava).

Autoimune bolesti napadaju mitohondrije u stanicama. Glutation u normalnim uvjetima radi na zaštiti mitohondrija stanica uklanjanjem slobodnih radikala. Kada se dogodi oštećenje tkiva, dolazi do oksidativnog stresa jer su stanice napadnute i oštećene, što dovodi do upale. Kako se povećava oksidativni stres, glutation se pojačano troši, a obnavljanje glutationa je teško u mnogim od tih stanja.

Može smanjiti oksidacijsku štetu u djece s autizmom

Nekoliko studija, uključujući kliničko ispitivanje izviješteno u Medical Science Monitoru, ukazuje da djeca s autizmom imaju višu razinu oksidativnog oštećenja i nižu razinu glutationa u mozgu. To povećava osjetljivost na neurološka oštećenja kod djece s autizmom od tvari kao što je živa.

Osmotjedno kliničko ispitivanje na djeci u dobi od 3 do 13 godina koristilo je oralne ili transdermalne primjene glutationa. Djeca u obje skupine pokazala su poboljšanje razine cisteina, sulfata u plazmi i glutationa u krvi.

Može smanjiti simptome respiratornih bolesti

N-acetilcistein je nusprodukt glutationa i lijek koji se koristi za liječenje stanja kao što su astma i cistična fibroza. Kao sredstvo za inhaliranje pomaže u razrjeđivanju mukusa. Također smanjuje upalu.

Kronična opstruktivna plućna bolest (KOPB) je uzrokovana dugotrajnim oksidativnim oštećenjem. Povećanje glutationa smanjuje oštećenje slobodnih radikala u plućima, što smanjuje vjerojatnost razvoja KOPB-a.

Djeluje protiv starenja

Stanice osiromašene glutationom osjetljive su na oštećenja. Niska razina glutationa dovodi do oštećenja i uništavanja stanica, što ubrzava starenje. U žena se njegova razina smanjuje na početku menopauze i ostaje niža čak i nakon nje. Povećani oksidativni stres kod starijih osoba može učiniti kosti osjetljivijima i pridonijeti osteoporozi.

Štiti od infekcija

U mnogim kroničnim bolestima loš imunitet i povećana stopa infekcije povezani su s niskom razinom glutationa. Rana istraživanja sugeriraju da povećanje razine glutationa može pojačati imunološki odgovor protiv bakterija i virusa.

 

Ujednačuje ten

Glutation smanjuje aktivnost stanica koje stvaraju tamne pigmente (melanin). Glutation na taj način može pomoći ujednačiti ten te umanjiti pojavu tamnih mrlja na koži koje se pojavljuju s godinama.

Pomoć pri odvikavanju od droge / alkohola

Kronična zlouporaba droga / alkohola smanjuje glutation u jetri. Povišena razina glutationa poboljšava rad jetre tijekom apstinencije. Neke studije sugeriraju da povećanje glutationa može pomoći u prevladavanju ovisnosti o alkoholu/drogama, ali i kod poremećaja u prehrani.

10 načina za prirodno povećanje razine glutationa

1. Konzumirajte hranu bogatu sumporom - glutation sadrži molekule sumpora, što može biti razlog zašto hrana bogata sumporom pomaže pojačati njegovu prirodnu proizvodnju u tijelu. Stoga pojačajte unos namirnica bogatih sumporom:

• brokula, cvjetača, prokulica, šparoge, crveni kupus

• češnjak, luk, rotkvica

• jaja i mliječni proizvodi

• orašasti plodovi, sjemenke, suho voće (breskve, marelice i smokve)

• nemasni proteini, poput govedine, ribe i piletine

2. Povećajte unos vitamina C - Vitamin C igra iznimno važnu ulogu u održavanju razine glutationa. Iz tog razloga, uzimanje dodataka vitamina C može pomoći u povećanju razine glutationa u vašem tijelu.

3. Dodajte hranu bogatu selenom u prehranu - Selen je bitan faktor za proizvodnju glutationa. Riba, iznutrice i brazilski orasi hrana su bogata selenom koja vam može pomoći prirodno povećati razinu glutationa.

4. Jedite hranu koja je prirodno bogata glutationom - Uključivanje hrane koja je prirodno bogata glutationom, poput avokada, špinata i bamije (okra), može pomoći u smanjenju oksidacijskog stresa.

5. Uzimajte dodatak proteina sirutke - Proteini mliječne sirutke dobar su izvor cisteina koji pomaže u održavanju odgovarajuće proizvodnje glutationa.

6. Mlijeko čička - Aktivni sastojak ekstrakta mlijeka čička naziva se silimarin. Dodaci s mlijekom čička mogu povećati razinu glutationa, što se vjerojatno pripisuje silimarinu.

7. Ekstrakt kurkume - Kurkumin, važan sastojak kurkume, može povećati razinu glutationa. Iako korištenje kurkume kao začina hrani može biti ukusno, trebati ćete potražiti koncentriraniji oblik kurkumina koji se nalaze u ekstraktu kurkume kako biste povećali razinu glutationa.

8. Naspavajte se - Kronični nedostatak sna ili nesanica mogu negativno utječu na razinu glutationa i mogu uzrokovati njegovo smanjenje. Suprotno tome, redovito odmaranje i dovoljno sna mogu vam pomoći povećati ili održati razinu glutationa.

9. Redovito vježbajte - Redovita tjelesna aktivnost, posebno kardio vježbe i trening s utezima, mogu pomoći u povećanju razine glutationa. Međutim, pretjerano treniranje bez uravnotežene prehrane i pravilnog odmora može iscrpiti razinu glutationa.

10. Izbjegavajte previše alkohola - Alkoholizam smanjuje razinu glutationa u tijelu, posebno u plućima. Ljudi koji redovito konzumiraju prekomjerne količine alkohola mogu imati smanjenu razinu glutationa u plućima za 80–90%.

Ostale namirnice koje pomažu prirodnom povećanju razine glutationa uključuju:

• mlijeko čička

• sjemenke lana

• alge

• sirutka

 

Upiti:

  • Julia 08.07.2021
     

    Gdje i kako se mogu nabaviti injekcije, da li je potrebna kura i koja je cijena? Lp.

  • Milanka Milovanovic 03.11.2021
     

    Na terapiji sam sa Presololom , lometazidom , farinom vec duzi niz godina . Imam ugradjen p-maker , skoro cetiri godine . Konstantno imam povecane vrednosti Gama- Gete i cesto transaminaze su mi povecane .Uzimam i suplemente : centrum 45+ , selen , cink , D vitamin , Omegu 3 i liposomalni C vitamin . Imam sedamdeset godina . Da li ispravno radim ? Unapred zahvalna Milanka Milovanovic

Želite više informacija, slobodno nam postavite pitanje.