07.06.2019.
Snježana Kolobarić
Sve dobrobiti kolagena

Mlada koža je čvrsta, glatka i zdravog sjaja, no starenjem dolazi do promjena u strukturi derme i epiderme što se negativno odražava na izgled kože. Jedna od promjena koje dolaze s godinama je i smanjenje sinteze kolagena u koži te fragmentacija kolagenskog matriksa. Posljedica je gubitak čvrstoće i elastičnosti kože kao i pojava bora, fenomen koji teško pogađa naše društvo opsjednuto mladošću.

Za pomoć pri ublažavanju i odgađanju pojave vidljivih znakova starenja već se duže vrijeme poseže za različitim kozmetičkim pripravcima obogaćenim kolagenom. U novije vrijeme svjedočimo i pojavi dodataka prehrani na osnovi kolagena namijenjenih očuvanju i poboljšanju izgleda kože.

U nastavku članka pročitajte koje su uloge kolagena u ljudskom organizmu te kako se može nadomjestiti njegov nedostatak.

Što je kolagen?

Kolagen je najzastupljeniji protein u ljudskom organizmu (čini 25 – 30 % ukupnih proteina u tijelu) i predstavlja glavnu komponentu kože, kostiju i vezivnog tkiva. Kolagen je zaslužan za čvrstoću i stabilnost tkiva. Postoji 19 različitih vrsta kolagena no najzastupljenije su četiri vrste. U kontekstu kože najzanimljiviji su kolagen tip 1 - najzastupljenija i najčvršća vrsta kolagena koja inače pomaže tvoriti kosti te kolagen tip 3 - obilno prisutan u ekstracelularnom matriksu koji uz krvne žile tvori organe i kožu.

Ljudski organizam ima sposobnost sinteze kolagena, no starenjem organizam postepeno gubi tu sposobnost. Procjenjuje se da se u prve 4 godine menopauze sinteza kolagena smanjuje za čak 30 %.  Posljedice su gubitak elastičnosti kože i pojava bora.

Prehrambeni izvori kolagena uključuju kosti, kožu, ligamente i hrskavicu govedine, piletine i ribe, odnosno dijelove koji se u današnje doba rijetko jedu. Prehrana s visokim udjelom šećera iscrpljuje razinu kolagena budući da obilje šećera povećava brzinu glikacije, procesa gdje se šećer veže na proteine i tvori molekule naziva AGE (Advanced Glycation Endproducts). AGE molekule čine strukturu kolagena slabom te smanjuju njegovu moć da gradi strukturu kože što za posljedicu ima pojavu bora. Pušenje i izlaganje suncu također oštećuju kolagen.

S obzirom na ova obilježja moderne prehrane, znanost danas ide u smjeru  nadoknade kolagena u obliku dodataka prehrani (prah, tablete, kapsule ili tekući pripravci), a u svrhu očuvanja čvrstoće i sjaja kože. I sudeći prema znanstvenoj literaturi, usporavanje fiziološkog gubitka kolagena pripravcima može pružiti povoljan učinak.

Uloge kolagena u organizmu

jačanje zglobova

• zaštita organa

• osiguravanje strukture u zglobovima i tetivama

• povećava mentalnu sposobnost

• daje elastičnost i snagu ligamentima

• sprječava razvoj osteoporoze i osteoartritisa

• održavanje elasticiteta kože

• dovodi do poboljšanja rasta i strukture kose i noktiju

• gradi ovojnice oko organa i međusobno ih odvaja

• obavija mišiće i pojedine mišićne grupe

• oblaže i štiti krvne žile i živce na mjestima na kojima ulaze ili izlaze iz organa

• očuvanje prirodne otpornosti organizma

• regeneracijska uloga - sudjeluje u obnovi svih vrsta potpornog tkiva

https://bioterra.hr/shop/cijena/osteo-bi-flex-80tbl-natural-wealth

Zašto je kolagen toliko važan?

Kolagen je najzastupljeniji protein u našem tijelu. Nalazi se u mišićima, kostima, koži, krvnim žilama, probavnom sustavu i tetivama. Prednosti kolagena su vidljive okom, jer ovaj protein između ostalog pomaže našoj koži zadržati elastičnost. Kada je riječ o našim zglobovima i tetivama, najjednostavnije, kolagen možemo zamisliti kao "ljepilo" u našem tijelu.

Proizvodnja kolagena našeg tijela prirodno se počinje usporavati kako starimo. Ovom degenerativnom procesu možemo zahvaliti na znakovima starenja kao što su smanjenje elastičnosti i gipkosti kože (što u konačnici rezultira nastankom bora), te bolovima u zglobovima.

Tijekom starenja kolagenska se vlakna počinju razdvajati, a međuprostori ispunjeni hijaluronskom kiselinom smanjuju se i prazne.

Drugi čimbenici načina života - kao što je prehrana bogata šećerom, pušenje i prevelika izloženost suncu - također pridonose smanjenju razine kolagena. Utvrđeno je da bolesti koje su povezane s kolagenom najčešće proizlaze iz kombinacije genetskih faktora, premalo unosa hrane bogate kolagenom, nutritivnih nedostataka i probavnih problema koji utječu na proizvodnju (sintezu) kolagena.

Govoriti o ulozi i važnosti kolagena za naš organizam, znači govoriti o jednom od temeljnih tkiva - vezivnom tkivu, koje zajedno s hrskavičnim i koštanim čini potporno tkivo, a rasprostranjeno je po cijelom tijelu. Vezivno tkivo izgrađeno je od vezivnih stanica i međustanične tvari koja ih okružuje, a koja se sastoji od koloidne otopine (temeljne tvari) i vezivnih vlakana, među kojima su i kolagena vlakna.

Zbog starenja se smanjuje kapacitet obnove kolagena

Ljudski organizam ima sposobnost stalne sinteze kolagena, koji je potreban zbog rasta i zamjene istrošenih tkiva te za zacjeljivanje i obnovu ozlijeđenih tkiva. Međutim, s vremenom se postupno smanjuje kapacitet njegove obnove zbog procesa starenja, trajnih preopterećenja (vrhunski sport, fizička aktivnost) ili autoimunih bolesti. U mladosti se gubitak kolagena brzo nadomješta, no s godinama postaje sve izraženiji, pa se računa da nakon 25. godine života tijelo prosječno gubi 1,5 posto kolagena godišnje.

Gubitak kolagena negativno se odražava na izgled i funkciju cijelog tijela, te dovodi do različitih degenerativnih promjena. Nedostatak kolagena, među ostalim, uzrokuje poremećaj koštano-mišićnog sustava (artritis, ukočenost, mišićne ozljede), poremećaj u funkciji imunosnog sustava i pojavu tjelesnih promjena povezanih sa starenjem, kao što su bore, celulit, suhoća kože, kosa i koža bez sjaja te narušen oblik tijela.

Od čega se sastoji kolagen?

Kolagen se često naziva "kompleksni protein", što ne iznenađuje s obzirom na to da sadrži nevjerojatnih 19 različitih aminokiselina.

One uključuju mješavinu neesencijalnih (također nazvanih uvjetnih) i esencijalnih tipova aminokiselina.

Građu kolagena čine tri uzvojita polipeptidna lanca, pri čemu svaki lanac sadrži ponavljajući triplet aminokiselina glicin-X-Y, a X i Y su bilo koje dvije aminokiseline (najčešće prolin i hidroksiprolin). Svaki lanac ima više od 1400 aminokiselina!

Neesencijalne aminokiseline su zapravo prilično važne - nemojte dopustiti da vas ime zavara. U normalnim okolnostima proizvodi ih vaše tijelo. Međutim, kada ste bolesni ili pod velikim fizičkim ili emocionalnim stresom, vaše tijelo neće moći samo proizvesti dovoljno aminokiselina. Tijelo tada treba pomoć vanjskih izvora, uglavnom vaše prehrane ili dodataka prehrani, kako bi se zadovoljile potrebe.

Esencijalne aminokiseline su one koje ljudsko tijelo ne može samostalno proizvesti i koje treba dodatno unositi.

Zašto uzimati hidrolizirani kolagen?

Djelotvornost kolagena u kozmetičkim pripravcima često je predmet rasprava budući da se smatra da se zbog veličine molekula kolagen ne može apsorbirati i iskoristiti. No, u dodacima prehrani, priča je drugačija jer je najčešće riječ o hidrolizatima kolagena čime se dobivaju peptidi kolagena manje molekularne mase i veće bioiskoristivosti.

2015. godine je u časopisu Nutricion Hospitalaria objavljena studija na temu učinkovitosti oralnog unosa hidrolizata kolagena u smanjenju nedostatka kolagena i posljedica oštećenja njegove strukture.  Rezultati su pokazali kako hidrolizati kolagena učinkovito potiču obnovu kolagenskih tkiva.

Apsorpcija hidroliziranog kolagena u obliku dodatka prehrani je 90 % dok je apsorpcija kolagena iz hrane oko 27 %.

https://bioterra.hr/shop/cijena/kolagen-u-prahu-150g

Vitamin C

Kolagenu je za apsorpciju u tijelu potrebna pomoć vitamina C. Bez pomoći vitamina C, apsorpcija kolagena će biti dosta slabija. Ako je moguće uzmite ujutro kolagen u prahu, prožvačite limun, pojedite kivi, pojedite brokulu i prokulice ili sve skupa smiksajte u smoothie.

Najjednostavnije je izabrati dodatak prehrani s kolagenom koji već sadrži vitamin C. Poznato je da približno 30 minuta nakon jela bogatog s vitaminom C u tijelu nastaje šest puta više kolagena. Iz aminokiseline glicina i prolina (kojima je bogat kolagen) se s pomoću vitamina C i elementa u tragovima cinka, stisne čvrsto tkivo koje ga tvrdo prepletu još vlakna elastina. Ako tijelo dobro opskrbimo s puno tvari, prije svega vitaminom C, naša će koža biti čvrsta, glatka i elastična.

Posljedice nedostatka kolagena

Upravo zbog manjka kolagena se na našim tijelima pojavljuju znakovi starenja: bore, obješena koža i bol u zglobovima. Usporavanju proizvodnje kolagena doprinose i drugi čimbenici:

• neuravnotežena prehrana

• pušenje

• prekomjerna izloženost UV zrakama

• slaba tjelesna aktivnost

• pretjerani unos kofeina i alkohola

• nedovoljan unos vode u organizam

Tipovi kolagena

Kravlji ili goveđi kolagen dolazi iz kože, kostiju i mišića krava, a čine ga uglavnom tip 1 i tip 3. Oni pozitivno utječu na proizvodnju keratina te izgradnju mišića.

https://bioterra.hr/shop/cijena/kolagen-u-prahu-150g

Pileći kolagen je većinom tip 2 kolagena. On je koristan za izgradnju hrskavičnog tkiva, a to ga čini posebno dobrim za zdravlje zglobova.

Kolagen koji se nalazi u ribama je većinom tip 1. S obzirom na to da njega nalazimo u cijelom tijelu, riblji kolagen je jedan od najboljih dodataka vašoj prehrani. On utječe na zglobove, kožu, vitalne organe, krvne žile, probavu i kosti. Riblji kolagen ima dokazano 150 % veću apsorpciju. Razlog za veću apsorpciju je u tome što riblji kolagen ima manje molekule. Kolagen tipa 1 je u našem tijelu količinski najrašireniji (čak 80 %) i najbitniji je za mladoliki izgled kože, noktiju i kose. 

Kao i kolagen iz ribe, kolagen iz jaja također je tip 1. Stoga su jaja i svježa riba na popisu hrane bogate kolagenom čijom ćete konzumacijom doći do najboljih rezultata.

Hrana čijim unosom možete povećati razinu kolagena u organizmu

Puno je čimbenika koji podržavaju i potiču proizvodnju kolagena u tijelu (vitamin C, cink i mnogi drugi) pa na njihov unos treba obratiti posebnu pažnju.

Postoji više namirnica koje su bogate kolagenom, a to su uglavnom namirnice bogate proteinima. Iako se  tu prvenstveno radi o namirnicama životinjskog porijekla (jaja, perad, riba, mlijeko), to nije razlog da se vegetarijanci zabrinu, jer postoje i namirnice biljnog podrijetla koje su bogate proteinima ili potiču sintezu kolagena poput gljiva, orašastih plodova, proizvoda od soje, tamnog zelenog povrća i citrusa.

 
Podijelite
 
  Blog - Sve